Ideer til dig - kig også længere nede på siden​

Prøv bagside-metoden - metodebeskrivelse nederst på siden​​.

​​Jeg er ikke kunstner, og jeg kan ikke male smukke billeder, som mange andre.

Jeg kigger lidt på tidligere malerier, som jeg engang tænkte, jeg ville male videre på. 

Jeg kigger lidt på dyrene i min dyrekasse, stiller dem op, billeder viser sig, men det kan jeg jo ikke hverken tegne, male eller forme i ler. Jeg kigger på mine forskellige farver og maling, lidt forskellige slags.

Jeg går i gang med at tegne for at se, om der skulle dukke noget op. Jeg tillader mig at slippe mig fri, tegne grimt, hvis det er sådan, det vil blive.

- Min første tegning viser sig at kunne vende med begge ender opad. Spændende.​

Jeg fortsætter med at lave bagsidebilleder - Se metodebeskrivelse nederst på denne side.​

​Billederne har titler: Op og ned - begge ender; Spøgelse; Elementer; Et træ skyder op; Øjenskade; Øje for balancen. Det sidste billede siges at være svar på det første. Billederne imellem er min vej til svaret.​

En kreativ proces er i gang - næste step blev at starte et maleri​.

​​Her er et udsnit at det påbegyndte maleri – billedet ikke er færdigt endnu. De indre dommere, der dukker op – jo tættere på en afslutning af billedet, jo mere forstyrrer de…​

ideer2

Fokuser - slip det, der fylder hovedet for at fokuser på noget nyt​

​​

Nogle gange, er de indre dommere i spil - dem der siger, at noget ikke er godt nok.

Her et forsøg på at indfange dem og på at bruge dem konstruktivt. ​Billedet / maleriet er et kreativt udtryk – uanset, hvad man i øvrigt synes om billedet. Jeg har arbejdet lidt med de indre dommere, der dukker op, når jeg ryger derhen, hvor jeg synes, jeg skal præstere noget flot. – I kender det nok, at noget i én siger, at det er ikke godt nok.

​Jeg havde forestillet mig noget andet, da jeg startede på nærværende billede, men har ladt hænderne arbejde, som de nu ville – og det er jo godt.​​​

En anden måde at slippe det, man har i hovedet:

Tag de malerester, du har liggende. Find et stort stykke papir, pap eller andet, du kan male på.

Sæt den første streg, bue, plet eller håndtryk på papirer, og lad ske, hvad hænderne får lyst til.

Den kreative proces er i gang.

Brug blot 5-7 minutter, og så er du klar til det, du gerne vil fokusere på.​​​

Bagsidemetoden kan du anvende alene eller sammen med en terapeut​

​– Den er oftest genial, hvis man vil vende en stemning, et fokus eller opdage andre sider af den følelse, man startede ud med i det første billede.

Sørg for at have min 6 stykker papir, gerne i størrelse A-4 og ikke større end A-3. Du kan med fordel tegne en cirkel på alle papirerne, hvori du laver din tegning inden for. Sørg også for at have farvekridt, gerne oliefarver eller fedtfarver. Hvis du kun har en blyant, kan det også gå, men det er bedst med farver.

Du maler eller tegner det, du har i dig, f.eks. et billede fra en drøm, en følelse (positiv eller negativ), fornemmelsen af den. Du tegner impulsivt, hvad der falder dig ind. Bare få minutter. Undlad at pynte eller forsøge at gøre tegningen pæn eller ”rigtig”.

Dette første billede giver du en titel, bare hvad der falder dig ind. Og du giver det et nummer – nr. 1 for dette første billede.

Herefter tager du dit billede, holder det op på et vindue eller lignende. Der lægger du et nyt stykke papir oven på billedet, så du kan se sit oprindelige billede igennem det nye papir. Du tegner så nogle streger af fra første billede, streger som du fornemmer, er vigtige at gå videre med, eller de tydeligste streger og former.​

​Så tager du papiret med stregerne, lægger det første billede til side, tegner dig nu et helt nyt billede, ud fra de streger, der er på det nye papir. Dette billede giver du en titel og et nummer – nr. 2 for dette andet billede.

Processen gentages ud fra seneste billede, indtil du har fornemmelsen af, at der ikke er mere at hente – eller gerne 6 billeder i alt.

Så lægger du billederne i rækkefølge. Måske kan du se, at både billederne og titlerne forandre sig undervejs. Måske ser du i 3. eller 4. billede, at der sker en tydelig forandring. Prøv at sammenligne dit første og dit sidste billede med hinanden. Giver de mening i forhold til hinanden, er det sidste et slags svar på det første?

Kan du registrere et stemningsskift i dig – og i billederne?

Måske kan du ”forstå” billederne, måske ikke. Det afgørende er at mærke efter, hvorvidt stemningen i dig er skiftet – og hvornår i tegneriet.

Jeg håber, du har nydt processen – det plejer at være sådan.​

Kontakt

Tlf.: 4062 6756

​E-mail: info@dialoga.dk

Facebook